Een uitstapje naar Finland - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Roland Vries - WaarBenJij.nu Een uitstapje naar Finland - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Roland Vries - WaarBenJij.nu

Een uitstapje naar Finland

Door: rolanddevries

Blijf op de hoogte en volg Roland

27 Mei 2011 | Finland, Ivalo

Na weer een beetje rust te hebben gehad, ging ik op weg naar Finland.
Gelijk flinke regen. En wederom alles zeiknat. Op een gegeven moment werkt je regenkleding niet meer, dus dan is echt alles nat. Koud krijg je het dan ook, maar ik kwam er pas nadat ik nat en koud was achter dat ik nog een extra jas onder mijn regenjas kon doen. In ieder geval na 70 km mijn tentje opgezet, want ik was het zat. Onderweg heb je vaak parkeerplaatsen en als ik daar even stop om wat te drinken, zie je allemaal troep liggen. Eén dumpplaats. Mijn humeur was al sterk gedaald door de regen en toen ik weer zo´n parkeerplaats op reed zag ik zo´n bende. "Wat een *** mensen!" zei ik hardop. Niemand die mij toch hoorde, maar ik meende het wel. Zo´n mooie natuur en dan alles weer verpesten. Natuurlijk zijn het er maar een beperkt aantal mensen, maar toch. Toen ik verder en verder van Kiruna verwijderd was werd het gelukkig steeds minder.
In ieder geval tot vlakbij de grens doorgefietst, waar ik omhoog zou gaan. Ik had net met mijn vader afgesproken, dat we 11 juni in Tromso zouden ontmoeten, dus toen dacht ik: "Ach, waarom ook niet even naar Rovaniemi?". Dus de volgende dag op naar Rovaniemi. De stad waar de Kerstman vandaan komt. Nu begrijp ik ook eindelijk, waarom de traditie van een kerstboom in huis is ontstaan. Er is niets anders dan dennenbomen hier. Ook wel grappig, want veel mannen hier lijken een beetje op de kerstman. Maar goed het was een hele mooie stad, rustig en de mensen schenen iets magisch over zich heen te hebben. Of kwam dat toch door mijn vermoeidheid?
Toen doorgefietst naar het oosten, waar ik een kilometer of 70 heen zou fietsen en dan de weg naar het noorden zou nemen. Ik had best wel trek, dus ik een heel pak cornflakes gekocht. Eerst het halve pak met melk gegeten en de rest later op de avond achter elkaar op gegeten. Ineens zat ik bomvol en toen ik ´s nachts wakker werd: alles eruit. Jezus, wat was ik beroerd zeg. De hele dag kotsmisselijk en ik kon geen hap door mijn keel krijgen en ook niet bewegen. Toen moest ik toch nog fietsen, want mijn water (essentieel) was op. Een hele zware tocht van 13km gefietst. Er leek geen einde aan te komen, en toen weer terug. Gelukkig was het gelukt en ik ging maar weer liggen.
De volgende dag voelde ik mij al een stuk beter en was het mij gelukt een paar broodjes te eten. Ff langzaam aan gedaan, maar toch nog 100km die dag gehaald. Toch maar pasta gegeten, maar niet teveel.
De volgende dag weer fietsen en het ging al veel beter. Mijn maag was nog steeds van slag, maar ik kon al een normale maaltijd eten. Die avond zag ik een camper met een nederlands kenteken bij de parkeerplaats, nadat ik 120 km had gefietst. Ik wilde nog even door, maar ik wilde ook even kijken of ik ze zag. Even gezwaaid voor het raam, en toen kwam een wat oudere man naar buiten. "Ik zag dat jullie Nederlanders waren, ik kom even gedag zeggen." "Oh wat leuk joh, waar is je auto?", zei de man. "Hahhahaha ik ben op de fiets, kijk maar." Het bleek een gepensioneerd stel te zijn die al 8 keer in Scandinavie rond zijn getourd. Ze waren helemaal gek van dit gebied en ze zeiden dat ik een goed tijdstip had uitgekozen om dit te doen. "Anders zijn er veel te veel associale touristen", zei de vrouw. Het was leuk weer even wat dingen uit te wisselen.
Na wat thee en koekjes, had ik geen zin meer om verder te fietsen en daar maar mijn tent op gezet. De volgende dag weer op pad en ik at alweer normaal. Af en toe een kleine regenbui, maar ik maakte mij al niet meer druk. Dat hoort gewoon bij het land en de natuur en daar ben je nu eenmaal in. Op een gegeven moment klaarde het op en toen stond ik daar even stil met mijn fiets. De zonnestralen langs de wolken, aan het oosten dikke, zware wolken en recht omhoog hele dunne wolken met stukjes blauwe lucht ertussen. Geen kip op de weg; alleen ik, heel veel bomen en de weg. Een overweldigend gevoel kwam over mij heen. Zo mooi was het, maar het was meer dan alleen het zien van het land, je voelt het gewoon, je bent er. "Daar ben ik dan", dacht ik toen en ik voelde mij springlevend. Dat zijn toch momenten waarvoor je het doet: onverwacht, overweldigend, maar toch de werkelijkheid.
Na die ervaring voelde ik mij steeds meer en meer thuis hier in de bossen. Je bent er niet alleen, het wordt op een gegeven moment een deel van je lijkt het wel. Je ademt de hele dag de lucht in, je slaapt op het land, je wast je in de rivieren en drinkt soms het water uit de rivieren. Je praat met de lokale mensen die dicht bij het land leven en dan voel je je thuis daar. Hoewel het hier ook keihard kan zijn, je moet een beetje weten hoe je jezelf kunt beschermen tegen de extremen van de natuur om te kunnen overleven en genieten.
In ieder geval weer ergens mijn tent op gezet en de volgende ochtend werd ik wakker van een raar soort geknor en iets dat aan mijn tent zat. Het bleken rendieren te zijn, die hard wegrenden, nadat ik de tent opendeed.
Toen ben ik doorgefietst naar Ivalo, waar ik een Duitse fietser ontmoette. Hij was al op veel plekken geweest: de Sahara, heel Europa, Rusland en hij wilde nu even naar de Noordkaap en dan via Murmansk weer terug naar Duitsland. Zijn volgende project was van Alaska naar het zuiden van Argentinie te fietsen. Hij zei dat hij 200km per dag fietste, soms ook wel 250km en was al met pensioen. Toen voelde ik mij even niks met mijn 120km gemiddeld per dag en af en toen 145. Maar goed de benen zijn al een stuk sterker, maar het echte werk komt vanuit je mindset. Die doet toch 70 procent van het werk. En als je dat verliest en niet doorzet, dan kom je nergens. Dus dat leer ik hier heel goed. Discipline is belangrijk, zodat je gewend raakt aan dingen te doen, zodat het niet steeds extra werk is. En jezelf positief houden is heel erg belangrijk, want je mind stuurt toch je benen aan. De conditie komt dan vanzelf. En natuurlijk af en toe naar je lichaam luisteren, anders protesteert je lichaam op een gegeven moment en lig je bijvoorbeeld de hele dag te kotsen.

Leuk dat iedereen nog mijn verhalen leest, ik ben al bijna bij de Noordkaap, maar het avontuur is nog lang niet over. Ik heb nu 3200 km gefietst en nog 420 te gaan naar de Noordkaap van af hier.
Mijn uitstapje hier in Finland was in ieder geval leuk, ik vind de mensen hier vriendelijker dan in het noorden van Zweden en alles lijkt iets zachter te zijn hier, ook lijkt er hier wel iets magisch te zijn dat in de je ziet met de rode gloed aan de horizon om 12 uur ´s nachts en ook in de lokale bevolking. Maar misschien maakt het fietsen en de vitamine D mij ook een beetje gek.
De taal is in ieder geval heel raar, het lijkt meer op Grieks dan Zweeds, maar in ieder geval heb je de euro hier. Vandaag zal ik iets van 40 km voor de Noorse grens mijn tent opzetten en even flink eten inkopen hier, want Noorwegen wordt duur.

Groeten vanuit Finland!

  • 27 Mei 2011 - 15:38

    Marjon:

    ro!
    wat weet je het mooi en vol gevoel te beschrijven. ik kan het door jouw ogen zien...geweldig! en wat geniet je ervan, je bent een echt natuurmens, net als ik (al zou ik niet snel naar de noordkaap fietsen). als ik het zo lees, zou het wel eens kunnen zijn dat je je toekomst in scandinavie wil voortzetten?... heel veel sterkte onderweg, en succes naar het laatste stuk noordkaap!

    xxx marjon

  • 27 Mei 2011 - 15:48

    Roland De Vries:

    Bedankt marjon!
    Ja, voor de natuur ben ik hier en als ik binnenslaap (zoals de laatste keer in Kiruna) slaap ik al niet meer goed. Leuk dat je ook mijn verhalen volgt. Alleen om het echt te ervaren zou je toch hier heen moeten komen, daar zijn woorden te weinig en te veel voor. En misschien dat ik hier inderdaad later ga wonen of tijdelijk studeren, wat in deze tijd gemakkelijk gaat. Maar Canada blijft ook nog altijd in mijn achterhoofd zitten. Ik weet in ieder geval al een beetje het reilen en zeilen hier in Scandinavie en ik kan mij een klein beetje verstaanbaar maken (behalve hier in Finland). Ik zou het hier zeker voor vakantie aanraden (vooral lappland), maar wees berekend op slapeloze nachten.
    En wordt Sander al gek in Nederland? Hij kan altijd nog even werken en dan van de zomer langskomen.

    Groeten, Roland

  • 27 Mei 2011 - 16:17

    Mama:

    hallo mroland,
    Wat een prachtig verhaal weer, en wat kan je goed je gevoel beschrijven. Ik zie het helemaal voor mij. Papa had jou gisteren ook gesproken en zei dat je goed te spreken was. Je gaat nu dus Noorwegen in en het laatste stuk naar de Noordkaap. Jouw doel is in zicht. Wat leuk dat je steeds mensen ontmoet die veel reizen en dat je geniet van de natuur. In Nederland zat je je daar al helemaal op te verheugen.
    Veel mensen volgen jou hier in Nederland en genieten van je verhalen.
    Papa is dit weekend met Zuid Afrikaners aan het zeilen. Er is veel wind en regen, maar er is genoeg bier en wijn aan boord, dus die vermaken zich wel.
    Roland ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. Liefs je moeder

  • 27 Mei 2011 - 17:42

    Sander:

    Roland! bijzonder wat je meemaakt daar. Dat is natuurlijk heel cliche, want iedereen zegt dat. Maar geloof me roland, probeer van alles dat niet doorsnee is te genieten, want ik merk het nu hier alweer in Nederland. Alles wat ik zo die 6 maanden vanzelfsprekend begon te vinden, veranderd wanneer je weer terug gaat naar de echte maatschappij.
    Onder de sterrenhemel slapen, back to nature zijn. Dat heb ik ook meegemaakt en kijk er nu heel verwonderlijk naar terug. (Op dat moment was het ook mooi, maar het is toch anders wanneer je er weer op terugkijkt als je echt terug bent)

    Ik zou graag nog eens een klein reisje maken volgende zomer. Misschien dat je dan nog geinteresseerd bent. Voor mij word het deze zomer werken, en een beetje van de schulden afkomen.
    Ik heb een kamer in Groningen, en zie jou zeker tegemoet komen wanneer ik daar studeer.

    Mijn respect heb je,

    Groeten

  • 27 Mei 2011 - 20:00

    Oma:

    wat een verhaal je beschrijft het zo dat je het zelf ook mee maakt je bent inderdaad een natuurmens op naar Noorwegen succes dikke knuffel

  • 28 Mei 2011 - 08:20

    `harry Larkens:

    hoi bink

    ik hoop dat alles goed is met je\\
    het is ongelovelijk wat je beleeft
    petje af Ronald
    ik heb gebeld met de Lofoten en je bent very welkom op de scheepswerf
    Skarvik van Sven Harold Loken
    Je mag hem bellen als je in de buurt bent kijk maar
    Heel veel succes verder met de bike
    en een goede tijd met je Pa
    we horen nog

    gr GUSTAV ,rOBERT fLORIEN ,hARRY

  • 28 Mei 2011 - 11:15

    Loes:

    Hey Roland! Was de melk bij de cornflakes niet goed? Fijn dat het verder goed met je gaat en dat je volhoudt. Wees gerust, 120 km per dag is een enorme prestatie! Ik vind het mooi wat je schrijft over je mindset. Dat soort inzichten versterken wie je bent.

    Wat goed dat je je sprookjesachtige verhalen blijft opschrijven, ontzettend leuk voor ons om te lezen. Ik kijk alweer uit naar de volgende verslag. Groetjes, Loes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roland

Actief sinds 19 Maart 2011
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 23132

Voorgaande reizen:

22 April 2011 - 28 Augustus 2011

Fietsen naar de Noordkaap en terug

Landen bezocht: