Halverwege - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Roland Vries - WaarBenJij.nu Halverwege - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Roland Vries - WaarBenJij.nu

Halverwege

Door: rolanddevries

Blijf op de hoogte en volg Roland

06 Mei 2011 | Zweden, Östersund

Hej!
Ik ben nu halverwege de reis naar de Noordkaap en het gaat goed met mij. Ik ben nu in Östersund in een hostel. Even bijkomen.
Toen ik uit Mora vertrok, was het al half 2, want ik wilde wat dingen doen, zoals internet gebruiken en even eten kopen. Ik dacht: "Ik ga maar een stuk naar boven 50 km ofzo en dan zie ik wel waar ik slaap, het liefst bij een meertje". Ik fietste door over de grote weg en na een tijdje zag ik een afslag naar een waterval toe. Ik dacht: "Dat lijkt mij wel mooi om te zien, en misschien kan ik daar weer een hutje of iets dergelijks vinden, als bij het Vänernmeer." Ik moest 11 km het bos in en er was niemand te zien, behalve wat verlaten huisjes. Dus ik uiteindelijk bij de waterval aangekomen. Geen hutje, maar wel een hele mooie waterval (alleen vergeten een foto te nemen). Het werd al donkerder dus ik een ander paadje in, diep in het bos. Geen geschikte slaapplaats. Net toen ik dacht van: "Weetje gewoon een beetje lef tonen en je tent opzetten.", zag ik een grote voetafdruk (foto van genomen). Later zag ik er nog 3, het was heel waarschijnlijk die van een beer, dus toen dacht ik: "Wegwezen hier!". Toen ben ik terug naar Orsa gefietst 20 km boven Mora, waar ik in een goedkoop hotel heb geslapen. Ik liet de foto zien, en de man achter de balie zei, dat het hoogst waarschijnlijk die van een beer was. "Maar je moet je niet te druk maken, want de beren zijn hier vriendelijk, ze zijn niet zo gevaarlijk als in Canada." Ik bleek ook in een gebied te zitten met een hoge concentratie beren: "Dälarna´s län" met een berenpark (björnpark) in de buurt.
Misschien maakte ik mijzelf ook te druk, maar ik moest ook geen domme dingen gaan doen, dacht ik.
Trouwens ook interessant, dat het meer bij Orsa en Mora gevormd is door een meteorietinslag, een paar honderd miljoen jaar geleden. Het is de grootste krater van West-Europa. Je ziet het niet, want het is eigenlijk een groot dal met meren, maar je merkt het wel als je noorderlijker fietst, want dat werd weer klimmen!
Uiteindelijk doorgefietst naar Sveg, waar ik vlakbij wat boerderijen mijn tent aan het meer heb opgezet. Pasta, met zalm en mais gekookt. Mijn buik was weer gevuld en ik kon weer gaan slapen.
De volgende dag doorgefietst tot en met Rätan. Ik had moeite om een geschikte plaats te vinden om te kamperen, dus uiteindelijk zag ik een verlaten voetbalveld in een buitenwijk van het dorp, waar ik mijn tent heb opgezet. Niemand die mijn lastigviel trouwens.
De volgende dag was ik moe en had ik mijn laatste stuk brood opgegeten. "Vandaag moet ik Östersund bereiken" dacht ik die ochtend. Maar het ging heel zwaar en mijn benen werkte niet echt mee. Na 2 bananen toch maar weer doorzetten en dan weer de volgende heuvel op. Ik heb niet van het landschap genoten die dag, want ik was kapot, had slecht gegeten en ik wilde Östersund bereiken. Daar kwam nog bij dat als ik net de heuvel op was gefietst er een flinke wind opstak. Toch maar doorgezet en doorgezet en uiteindelijk kwam ik dan in Östersund aan, waar ik gelijk naar de Lidl ben gegaan om eten te kopen. Een hele chocoladereep gekocht en brood en dergelijke. Na wat gegeten te hebben zag alles er weer een stuk rooskleuriger uit. Toen zag ik vlakbij de Lidl een hostel (Vandrarhem), waar ik gelijk voor 2 nachten heb geboekt. Ik had wel een rustdag verdiend vond ik. Hier kon ik ook gelijk mijn kleren wassen.
De eigenaar vond het heel mooi wat ik deed, en wij hadden die avond nog lang doorgepraat. Hij bleek zelf ook een zeer fanatieke sporter te zijn: De Nijmeegse vierdaagse, rondje Vättem-meer gefietst (300 km) in één dag en veel langlaufen. Dus wij hadden veel gespreksstof.

Nu ik op de kaart kijk, zie ik dat ik halverwege ben. In mijn atlas houden de kaarten met schaal 1:250.000 ook op en begint de schaal van 1:400.000, wat betekent dat ik in de noordelijke helft van Zweden kom en het er een stuk minder bevolkt is.
Mijn benen zijn nu aardig gewend te fietsen en de heuvels gaan ook een stuk gemakkelijker.
Zometeen zal ik even kijken wat er in Östersund te doen is en mijn fiets even nakijken.
Het schijnt dat hier de beste langlaufers ook vandaan komen. Het olympisch stadion is hier ook. Ik zal vandaag proberen het een en ander te bekijken in ieder geval.

P.S. Ik heb mijn verhalen een beetje veranderd, dus als je wilt moet je maar even terug kijken. Even de spellingsfouten e.d. eruitgehaald, zodat het wat leesbaarder is.
Ook verander ik mijn route elke keer als ik internet heb, tot waar ik op dat moment ben. Dus nu heb ik de route tot en met Östersund aangepast. Als je op Profiel klikt in het linker menu, dan zie je mijn route. Even inzoomen en je ziet de plaatsen waar ik ben geweest. Je ziet de route in het blauw, de route erna is nog maar een indicatie.
In ieder geval neem ik mijn rust vandaag en ik ga zo ff Östersund bekijken.

Thanks voor de vele positieve reacties tot nu toe!

Oh ja, ik heb nu ongeveer 1400 km gefietst, wat er op neerkomt dat ik anders bijna bij de grens van Spanje was geweest. Toch wel een gek idee, maar als je op de kaart van Zweden kijkt, en je denkt dat je die dag een grote afstand hebt gefietst, blijkt dat toch tegen te vallen. Maar nu ik halverwege ben, kan ik nog niet geloven dat ik dit allemaal al gefietst heb.

Hej då!

  • 06 Mei 2011 - 20:32

    Oma:

    ik vind dit te gek voor woorden wat jij allemaal meemaakt het slapen igaat wel een beetje moeilijk maar je zet door bravo groeten ook van opaknuffel

  • 06 Mei 2011 - 21:09

    Mama:

    he roland, hij gaat goed, knap dat je zo doorzet. Moet je zien waar je in 2 weken al bent gekomen en wat je al hebt beleefd. Petje af!!
    We hebben regelmatig telefonisch contact en je stem klinkt goed.
    Goed dat je goed voor jezelf zorgt en lekker eet en jezelf ook rust gunt.
    De kat mist jou ook volgens mij, is niet helemaal fit.
    Op naar de 2e helft!
    kus mama

  • 07 Mei 2011 - 00:55

    Sander:

    Slapen met beren, hehe nice nice
    Gast, halverwege al en je hebt pas 2 weken erop zitten. Ga je niet te snel?
    Als je zo doorgaat kan je nog wel de grens over naar Finland en misschien nog een stukje rusland pakken voordat je alweer terug gaat!

    Ik blijf je volgen!

    Peace

  • 07 Mei 2011 - 02:59

    Marc:

    Ha fantastisch mooie verhalen. Met op de helft bedoel je qua kilometers voor de heenreis - het zwaarste stuk zal nog wel komen in het noorden! Maar gaat heel hard inderdaad! Hou je haaks en ik lees je verhalen wel weer! xxxxx je broer

  • 07 Mei 2011 - 02:59

    Marc:

    Ha fantastisch mooie verhalen. Met op de helft bedoel je qua kilometers voor de heenreis - het zwaarste stuk zal nog wel komen in het noorden! Maar gaat heel hard inderdaad! Hou je haaks en ik lees je verhalen wel weer! xxxxx je broer

  • 08 Mei 2011 - 21:25

    Joris:

    Goed bezig Ro. Je doet t sneller dan ik had verwacht. Je kan makkelijk nog rondje finland doen ;) Succes!


  • 09 Mei 2011 - 14:15

    Marjon:

    hey ro!
    per toeval kom ik via sander zijn site op jou blog terecht. je ben al een heel eind, lees ik. geweldig verhaal, man! supergoed dat je het doet, jij en sander...zoiets moet je gewoon doen voordat je met een studie begint. nou, sander is alweer bezig met zijn thuiskomst, jij moet nog even doorzetten. petje af, voor hoe jullie het ieder op je eigen manier doet. ik ga het gedicht van je vader opslaan , dat raakt precies de kern waar het om draait. take care en ik blijf je volgen!
    liefs, marjon

  • 10 Mei 2011 - 19:13

    Nancy:

    He Roland, Want een bikkel ben jij. Nog maar net weg en dan al zo ver. Heb net even zitten genieten van je verhalen. Die Noordkaap komt er wel!
    Succes en blijf zo goed voor jezelf zorgen.

    Liefs je tante

  • 13 Mei 2011 - 19:22

    Stéphanie:

    Hee Ro!

    Super om deze verhalen te lezen. Heb wel even gelachen toen ik dat van de beren zag, moest gelijk aan oma denken, jij ook? :p
    Echt knap dat je al zover gekomen bent! Die Noordkaap ga je zo al snel halen!
    Heel veel succes nog!
    Kus,
    je nichtje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roland

Actief sinds 19 Maart 2011
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 23130

Voorgaande reizen:

22 April 2011 - 28 Augustus 2011

Fietsen naar de Noordkaap en terug

Landen bezocht: